Komentarz eksperta matematyki dotyczący matury na poziomie podstawowym
- Autor Alex
„Egzamin z matematyki 2019 nie powinien przysporzyć zbyt dużych kłopotów tegorocznym maturzystom” – komentarz eksperta matematyki dotyczący matury na poziomie podstawowym
Tegoroczny egzamin maturalny z matematyki w opinii eksperta matematyki był na podobnym poziomie co zeszłoroczny. Na maturze z matematyki pojawiły się jak zwykle zadania ze wszystkich działów. Najtrudniejszym zadaniem mogło okazać się zadanie otwarte na dowodzenie, związane z okręgiem i jego cięciwą. Aby zdać maturę z matematyki należy uzyskać 30 proc. punktów – czy zdaniem eksperta uda się to większości uczniów?
Matura z matematyki dla wszystkich maturzystów jest obowiązkowa. Od wielu lat spędza sen z powiek uczniom. Maturzyści odczuwają dużą presję – to od jej wyników zależy dostanie się na wymarzone studia. Arkusz egzaminacyjny składał się z dwóch rodzajów zadań. Pierwsza część zawierała 25 zadań zamkniętych wraz z podanymi odpowiedziami, z których jedna była właściwa. Drugą część egzaminu stanowiły zadania otwarte, które wymagały przedstawienia toku rozumowania i rozwiązania, które prowadziło do odpowiedzi.
Tegoroczna matura na poziomie podstawowym nie powinna specjalnie zaskoczyć przystępujących do niej uczniów. Zagadnienia na niej poruszane były, tak jak powinny, na poziomie bazowej wiedzy i jej wykorzystania w praktyce. Zadania testowe raczej nie wymagały dużego zastanowienia, a jedynie zastosowania odpowiednich wzorów lub twierdzeń. Jeżeli ktoś przez rok przygotowywał się sumiennie do matury z matematyki, nie powinien mieć problemu z rozwiązaniem większości zadań z tegorocznego arkusza – komentuje Małgorzata Grymuza, ekspertka MathRiders.
Porównując arkusze z 2019 roku z tymi z 2018 roku ewidentnie widzimy sporo zadań analogicznych na obu wersjach. Zeszłoroczny egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym potwierdził, że maturzystom nie sprawiają trudności zadania, które sprawdzają pojedyncze, mało skomplikowane umiejętności. Najlepsze wyniki zdający uzyskali w zadaniach zamkniętych: z rachunku prawdopodobieństwa za obliczenie prawdopodobieństwa w prostej sytuacji z zastosowaniem klasycznej definicji prawdopodobieństwa, za wykonanie obliczeń procentowych oraz z ciągów liczbowych za wykorzystanie wzoru na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego. Zdający osiągnęli bardzo dobre wyniki w zadaniach krótkich, wymagających jedynie zastosowania wzorów. Które zadania poszły najlepiej uczniom w tym roku, dowiemy się już za dwa miesiące.
Zgodnie ze statystykami dotyczącymi poziomu zdawalności matury – od 2014 roku zdawalność nie przekracza poziomu 80%, jak to miało miejsce w latach wcześniejszych. Ubiegłoroczna matura poszła najlepiej od 2014 roku. Jak poszło maturzystom w tym roku, dowiemy się 4 lipca 2019 roku.
***
MathRiders to międzynarodowy program edukacji matematycznej, będący jednym z systemów franczyzowych wchodzących w skład grupy Helen Doron. Konsorcjum od ponad 25 lat dostarcza nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych dzieciom na całym świecie. Zajęcia MathRiders prowadzone są na od ponad 10 lat, z czego w Polsce od 2009 r. Aktualnie na terenie całego kraju znajduje się prawie 40 placówek, a ich liczba stale rośnie.
Program edukacji matematycznej MathRiders przeznaczony jest dla uczniów w wieku 2 do 19 lat. Opracowana przez światowej klasy pedagogów metoda łączy najnowocześniejsze techniki nauczania przedmiotów ścisłych. Jej istotą jest zwiększanie motywacji dzieci i młodzieży do nauki algebry, arytmetyki oraz geometrii. MathRiders ukazuje uczestnikom kursów codzienne zastosowanie matematyki i kształtuje umiejętność logicznego myślenia.
Artykuły powiązane
- Wybieramy szkołę dla swoich dzieci - Kana to doskonała propozycja
- O nauczycielach, reformach i dorosłych dzieciach
- Ponad dwa miliony złotych dla jaworznickiej edukacji
- Czy cytryna jest kwaśna? - Laboratorium Kopernika w Jaworznie
- Wystawa objazdowa Centrum Nauki Kopernik w Jaworznie
- Zintegrowany System Kwalifikacji – rozwiązanie dla rynku pracy w województwie śląskim
- Dzień matematyki i liczby π w Jaworznie – bezpłatne warsztaty dla dzieci