Auta bez kierowców w Jaworznie coraz bliżej. Komunikacja autobusowa prawie za darmo!
- Autor Alex
Najpierw jak przystało na dobrze zaplanowane wydarzenie z cyklu "Miasto Idei" odbyły się warsztaty.
Warsztaty miały za zadanie uzmysłowić, jakie wyzwania czekają nas w najbliższym czasie w związku z rozwojem nowych technologii, co trzeba przyjąć za pewnik, że zniknie z obszaru ścisłego centrum, co będzie przesunięte na jego obrzeże, a co nowego ma się pojawić.
Śródmieście to taki rejon miasta, gdzie zagląda się okazjonalnie, bądź regularnie, coraz bardziej szukając tu odpoczynku, relaksu, rozrywki. Jaki środek transportu jest używany aby przybyć, spotkać się, i aby powrócić ze śródmieścia do własnej dzielnicy?
Warsztaty prowadził Rafał Stefański, a wzięło w nich ponad 20 osób.
Nie jest duża liczba, ale chodzi o to, aby rezultaty pracy w dalszej kolejności były przekazane w mediach, tym, którzy interesują się zmianami w mieście, ale i wnioski z nich posłużą konkretnym rozwiązaniom w planowaniu miejskiego transportu publicznego.
Co w Jaworznie stanowi rejony w centrum najczęściej obierane za cel? Okazuje się że to przede wszystkim rynek, centrum handlowe, Planty, ale i czasem park. Wskazywano również szpital.
Zgodnie z oczekiwaniami centrum wyposażone jest w elementy służące rozrywce i zakupom ale i znajdziemy tu centrum przesiadkowe z dobrymi połączeniami do dzielnic.
Są i rzeczy, których brakuje, a które mieszkańcy wskazują jako ważne, czyli amfiteatr, większa ilość restauracji, wyższej uczelni oraz rozrywki na wyższym poziomie, cokolwiek to znaczy.
Jak w związku z powyższym mieszkańcy mogliby przyjąć pojawienie się pojazdów autonomicznych w celu przemieszczania się do miejsc zamieszkania?
Na to pytanie nie odpowiemy dopóki taka możliwość się nie pojawi.
Obecność auta bez kierowcy, to zupełnie nowa, inna okoliczność, której na razie nie potrafimy sobie wyobrazić, jednak biorąc pod uwagę zaawansowanie prac w kierunku budowy i "zainstalowania" takowych na drogach, to kwestia prawdopodobnie kilku najbliższych lat.
Niemniej trzeba wiedzieć, ze mimo, iż na przykład w międzykontynentalnych lotach samolotami w kabinie załogi jest kilka osób pilotów, to tak naprawdę samolot jest kierowany przez komputery a nie przez ludzi!
I o tym dyskutowano bezpośrednio po warsztatach, w drugiej części konferencji, na którą zaproszono gości.
A byli to dr Michał Niezgoda z Instytutu Transportu Samochodowego, Tomasz Białek - Team Manager ADAS & Autonomous Driving - FEV Polska Sp. z o.o., Tomasz Tosza - Wicedyrektor MZDiM, Dariusz Skonieczny - Dyrektor Rozwoju - Comtegra S.A., Michał Kowalski - Market Development Manager - 3M Poland Sp. z o.o., Krystian Konarzewski - Członek Zarządu - Safety Engineering Research, Grzegorz Layer - architekt, Anna Karłowska - Fundacja Napraw Sobie Miasto, dr Tomasz Janiczek - Politechnika Wrocławska - Wydział ds. Autonomizacji Pojazdów oraz Witold Śmiałek - ZIKIT Kraków.
Gości powitali gospodarz miasta Jaworzna, Pan Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna i Przemysław Jedlecki, dziennikarz katowickiej "Gazety Wyborczej".
Zarówno, z jednej strony zaobserwować się dało entuzjastyczne podejście do braku kierowcy w aucie, ale z drugiej strony również obawy, związane z tym, że trudno będzie się skupić na przykład na pracy podczas podróży, mając świadomość, że nad naszym bezpieczeństwem czuwa wyłącznie zespół programów komputerowych i czujników nauczonych reagowania w pewnych sytuacjach. Zapewne do tego będzie się dało przyzwyczaić, ale... potrzeba czasu i zmiany pewnych przyzwyczajeń zakodowanych w nas bardzo mocno.
Pojazd autonomiczny będzie miał w swojej sztucznej inteligencji zakodowany wygląd krawężnika, znaku drogowego, pasów dla pieszych każdej innej struktury z jaką można mieć do czynienia, z milimetrową dokładnością.
Ale struktury standardowej, przewidywalnej.
Co jednak zrobi pojazd, kiedy na jego drodze pojawi się staruszka na wózku, z psem na smyczy, mająca nad sobą parasol?
Tego jeszcze nie wiemy.
Jaworzno staje się poligonem dla autonomicznego transportu.
Wprawnie jeszcze długo nie pojawią się bezduszne auta, ale nasze drogi będzie przemierzał samochód wyposażony, w czujniki, skanery, radary, mogące "narysować" mapę całej struktury dróg skanując otoczenie.
Te dane dopiero po obróbce będą zaimplementowane do serca samochodu i z nimi będzie musiał sobie sam poradzić.
Wreszcie nazwa samochodów będzie adekwatna do tego, co pojazd będzie robił. Czyli sam jeździł!
Podczas dzisiejszej konferencji "Miasta Idei", prezydent Paweł Silbert ogłosił również NOWĄ TARYFFĘ BILETOWĄ PKM która ma zmienić sposób korzystania z komunikacji miejskiej w Jaworznie. Już od 4 czerwca br. będzie można kupić bilet roczny za 180 zł, półroczny za 120 złotych, kwartalny za 90 zł a cena biletu miesięcznego zostaje obniżona do 60 zł. Bilety ulgowe kosztować będą połowę tych kwot.
Biorąc pod uwagę to, jaki wpływ na Jaworzno miała zeszłoroczna debata i podjęte wtedy kwestie, należy spodziewać się istotnych, a na pewno ciekawych deklaracji i postanowień.
https://www.mojejaworzno.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=1858:auta-bez-kierowcow-w-jaworznie-coraz-blizej-komunikacja-autobusowa-prawie-za-darmo#sigProId7b42b9c551
Artykuły powiązane
- Mieszkańcom Lwowa - Miasto Jaworzno
- Velostrada już jest codziennością w Jaworznie
- Samochód autonomiczny w Jaworznie coraz bliżej - list intencyjny podpisany
- Carsharing od dziś także na Śląsku i w Zagłębiu! Czy Jaworzno się załapie?
- Smart City dla Jaworzna po raz drugi z rzędu
- Nowiutki elektryczny samochód na ulicach Jaworzna. Od dziś!
- Elektryfikacja transportu to w Jaworznie priorytet