Menu

Felieton z piątkiem - Plan mobilności Jaworzna

  • Autor 

mobilnosc

Dziś kilka cytatów z dokumentu przygotowanego przez przedsiębiorstwo projektowo-usługowe ?INKOM? S.C. na zlecenie UM w Jaworznie. Plan liczy 270 stron więc wybór nie był prosty. Dokument ten przegłosowała pozytywnie Rada Miejska w dniu 30 marca br.

aweglarzAndrzej Węglarz
Z wykształcenia prawnik. W 1990 rada miasta powołała go na urząd prezydenta Jaworzna, reelekcję na to stanowisko uzyskał w 1994 roku. Funkcję tę pełnił do roku 1998. Od 2014 roku po raz kolejny został radnym Rady Miejskiej w Jaworznie z z ramienia Stowarzyszenia Jaworzno Moje Miasto

?Plan Mobilności zaczyna się od wizji ? od wyobrażenia sobie wyglądu miasta w przyszłości. Tego czy chcemy zatłoczonych przez samochody ulic, każdego skrawka chodnika zajętego przez stojące godzinami samochody, trawników zniszczonych przez parkujących. Czy chcemy przestrzeni publicznych pełnych ludzi, czy chcemy miejsc gdzie nasze dzieci będą mogły  się bawić bezpiecznie? Czy chcemy czystego powietrza, czy chcemy móc robić zakupy wychodząc pieszo do sklepu za rogiem? Czy chcemy miasta pełnego parków i zieleni(...)? Planowanie mobilności miejskiej zawsze jest obarczone ryzykiem sprowadzenia potrzeb transportowych ludzi do wybudowania lub poszerzenia kolejnej drogi.
Jest to pułapka wynikająca z faktu, że ruch drogowy nie poddaje się działaniom ?zdoworozsądkowym?. (...) jest pełen paradoksów i praw zaprzeczających prostemu oglądowi rzeczywistości. Chociażby to, że zatłoczenie ulic narasta nie w sposób liniowy lecz lawinowy. Ulica po której odbywa się płynny ruch, po minimalnym zwiększeniu ilości pojazdów nagle zwalnia a czasem całkowicie się zatrzymuje. Do dziś naukowcy(...)  nie są w stanie zamodelować pojawiania się tzw. korków fantomowych (...) gdy bez wyraźnego powodu pojawia się lawinowa reakcja tamowania ruchu(...). Zdrowemu rozsądkowi nie poddaje się też paradoks Braessa (...) w którym zbudowanie nowych tras w mieście pogarsza sytuację dla wszystkich użytkowników dróg. Paradoks Braessa działa w dwie strony ? wyłączenie odcinka drogi z układu doprowadza do sytuacji  gdzie zmniejsza się zatłoczenie ulic w całym układzie. (...)Kilka miesięcy temu po spaleniu jednego z mostów w Warszawie  zniknęło z układu stołecznych dróg zniknęło codziennie 55 tysięcy samochodów ? połowa pojazdów poruszających się zwykle tym mostem. (...)bez większej szkody dla mobilności mieszkańców stolicy.(...)Plan zrównoważonej mobilności miejskiej ma na celu stworzenie miejskiego systemu transportu poprzez spełnienie ? jako minimum ? następujących celów:
1. Zapewnienia wszystkim obywatelom takiej opcji transportowej, która umożliwia dostęp do kluczowych celów podróży i usług;
2. Poprawia stan bezpieczeństwa;
3. Przyczynia się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii;
4. Poprawia wydajność i efektywność kosztową transportu osób i towaru;
5. Wpływa pozytywnie na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.?  
Podsumowując: dobrze, że mamy taki dokument. To, że preferowany jest transport zbiorowy, że bilety PKM-u są najtańsze w okolicy, natomiast tabor autobusowy ? najnowocześniejszy, nie jest kwestią przypadku (to sporo kosztuje budżet miasta). Nie jest kwestią przypadku budowa całego systemu nowych tras  i obiektów drogowych ? w takiej właśnie kolejności. To że za chwilę powstanie bezkolizyjna ?autostrada? rowerowa i centrum przesiadkowe, nie jest kwestią przypadku. To że zostanie zmieniona organizacja ruchu w centrum i zostanie zagłębiony oraz ?zadaszony? parking pod halą, też nie jest kwestią przypadku. To przemyślane i planowe działanie ludzi z pozytywną wizją przekształcania naszego miasta. Krok po kroku i konsekwentnie.

Andrzej Węglarz              

Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us