Menu
reklama

Elektryczna mobilność wyznacznikiem przyszłości miast

  • Autor 


miasta idei jaworzno 140317 46Fantastyczne wizje miasta w którym po drogach jeżdżą nie w większości samochody prywatne, ale miejskie, jedno, dwuosobowe, będące w rzeczywistości "na zawołanie", podjeżdżające w miejsce oczekiwania pasażera, zabierające go w konkretne miejsce i odjeżdżające sobie po skończonym kursie do stacji ładowania akumulatorów.

Ale to jeszcze nic, kiedy wyobrazimy sobie, że samochody te poruszają się po mieście? bez kierowców - są zaprogramowane, a nad bezpieczeństwem czuwają komputery. I o dziwo, według wszelkich danych zbieranych w świecie, z miejsc, gdzie takie rozwiązania są wprowadzane, pojazdy, które ?same- chodzą?, są najbezpieczniejsze, a kolizje czy wypadki powodują wyłącznie realni kierowcy. Samochody autonomiczne maja szansę pojawić się w Jaworznie!

Wizja niczym z programu SONDA, który niedawno powrócił na ekrany telewizorów, ale bardziej kojarzy się ten stary program z lat osiemdziesiątych.



miasta idei jaworzno 140317 88Wtedy to oglądaliśmy wizje dwóch redaktorów, Kamińskiego i Kurka, z pewnym niedowierzaniem z przymrużeniem oka, bardzej jako fantazje rodem z filmów, a nie realne rozwiązania mające nastąpić w przyszłości.

Snuli oni opowieści o płaskich ekranach kolorowych telewizorów, o porozumiewaniu się za pomocą wideotelefonów, o komputerach, które miały mieć dyski o pojemności 16 magabajtów!

Mówili o jakichś superwytrzymałych tworzywach sztucznych, o przewodzącym prąd szkle, słowem o wszystkim, tylko nie o tym, co byliśmy sobie w stanie wyobrazić.

Nie wydawały nam się możliwe tamte przewidywania nie wydawały się możliwe do realizacji, a przynajmniej nie za naszego życia.

miasta idei jaworzno 140317 15Nie minęło 30 lat i okazało się że wszystko co przewidzieli, o czym pisał na przykład Lem, czy co widzieliśmy w filmach typu Kosmos 1999, czy później Gwiezdne wojny, albo Łowca Androidów, mamy na wyciągnięcie ręki, za bardzo małe pieniądze. Mało tego, nie mamy tych rzeczy jako przedmioty demonstracyjne, ale w pełni użytkowe rzeczy, bez których żyć byłoby o wiele trudniej.

Z takim niedowierzaniem, ale ze świadomością, że postęp galopuje, słuchacze na widowni słuchali przewidywań zaproszonych gości.

We wtorek, 14 marca odbyła się druga edycja inicjatywy pod nazwą Miasto Idei, która była próbą analizy możliwości wykorzystania energii w przestrzeni publicznej, głównie pod względem transportu, czy to masowego, czy indywidualnego.

miasta idei jaworzno 140317 61Jaworzno, jak cała Polska już wie, jest liderem elektromobilności, wprowadzając do transportu zbiorowego elektryczne autobusy, których w tym roku będzie już u nas bardzo dużo.

Na konferencję zostali zaproszeni goście, którzy na co dzień zajmują się wykorzystaniem elektryczności w transporcie, ale i tacy, którzy są specjalistami w zakresie Car-sharingu ? systemu wspólnego użytkowania samochodów osobowych.

System taki  funkcjonuje już w ponad 600 miastach na świecie. Samochody udostępniane są za opłatą użytkownikom, co zwiększa intensywność wykorzystania pojazdów w ciągu doby, co prowadzi jednocześnie do zahamowania wzrostu liczby samochodów rejestrowanych prywatnie.

miasta idei jaworzno 140317 10Kiedy przeciętny mieszkaniec kupuje samochód za kilkadziesiąt tysięcy złotych, po to, aby przejechać dziennie kilka, czy kilkanaście kilometrów, to ekonomia takiego postępowania określana jest jako wybitnie bezsensowna.

Samochód w takim wypadku stanowi zewnętrzny wyraz statusu danego człowieka, ale absolutnie nie świadczy o jego ekonomicznym podejściu do kosztów, czyli do własnych pieniędzy ? po portu nie świadczy o statusie zdroworozsądkowym

 

Dzień składał się z dwóch części.
W pierwszej, zagospodarowanej warsztatami, starano się w trzech grupach zrozumieć jakie plusy, jakie minusy, czyli ile pożytku, a ile zagrożeń pojawia się z chwila użytkowania elektrycznych dóbr. I okazuje się że minusy naprawdę trudno znaleźć.
Od ekologii, po oszczędność pieniędzy, w tym tych w naszych portfelach. Od zysku wolnego czasu, po rozwiązanie spawy parkingów, których dziś w zasadzie już nie ma gdzie, zwłaszcza w starszych miastach budować.

miasta idei jaworzno 140317 24Debata była burzą mózgów ludzi zarówno z powodu zawodu, jak i przede wszystkim własnych pasji zajmujących się tymi tematami.
Relację zapożyczyliśmy ze strony www.jaworzno.pl.

Gości powitali Paweł Silbert, prezydent Jaworzna i Przemysław Jedlecki, dziennikarz katowickiej "Gazety Wyborczej". W debacie wzięli udział również Zenon Torba - wiceprezes PKM Jaworzno, Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach, prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych "Komel", Jędrzej Dąbrowski - dyrektor Ele - DriveCo, Kacper Winiarczyk - dyrektor generalny Uber Polska oraz Anna Badeńska z Urzędu Miasta Wrocław.

Podczas konferencji dyskutowano m.in. o tym, czy przyszłość w dziedzinie e-mobility to już teraźniejszość. Zastanawiano się również nad tym, co należy zrobić, by Jaworzno nadal było krajowym liderem w tej kwestii. Ponadto rozmawiano także o korzyściach, kosztach i wyzwaniach jakie niesie ze sobą e-mobilność oraz jakie są warunki i ograniczenia w inwestowaniu w tego rodzaju rozwiązania.

miasta idei jaworzno 140317 81Jak mówiła na początku Anna Badeńska, tak jak każde miasto, tak i Wrocław - pomimo rozwiniętej infrastruktury - ma wielki problem z samochodami. Dlatego w 2014 r. pojawił się pomysł na car-sharing. Przedsięwzięcie ruszy w przyszłym roku, a do infrastruktury miasto nic nie dopłaci. Wypożyczenie samochodu to koszt ok. 1 zł na minutę.

    - Przejechanie 100 km samochodem elektrycznym to koszt ok. 7 złotych - mówił prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych "Komel". - Trzeba również pamiętać, że w samochodzie elektrycznym zmniejszają się koszty eksploatacji, np. wymiana oleju, pasków rozrządu itp.

Na spotkaniu rozmawiano także o elektrycznej komunikacji miejskiej.

miasta idei jaworzno 140317 70- W Jaworznie zaczęliśmy od tego, co zależy od samorządu - czyli komunikacji miejskiej. Przygotowywaliśmy się do tego od kilku lat i założyliśmy, że co najmniej 80 proc. taboru to będą pojazdy elektryczne - mówił prezydent Paweł Silbert. - Będziemy dobrymi praktykami w transporcie publicznym przekonywać mieszkańców, że bez samochodów jest im lepiej, że można korzystać z innych zorganizowanych środków transportu.

Wspomniano również o tym, że już wkrótce na jaworznickie drogi wyjedzie ponad 20 nowych elektrycznych autobusów.

    - Zdecydowaliśmy o zakupie najpierw tylko jednego elektrycznego autobusu, by go przetestować i sprawdzić - mówi Zenon Torba, wiceprezes PKM Jaworzno. - Dzięki temu dzisiaj wiemy, jakich autobusów chcemy i czego wymagamy od producentów elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej.

miasta idei jaworzno 140317 129- Obserwujemy, że rynek elektrycznych autobusów w Polsce i ich sprzedaż z roku na rok ciągle rośnie - dodał Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach.

Gotowość do testowania autonomicznych pojazdów - to jeden z ważnych wniosków płynących z warsztatów jak i samej debaty, pod koniec której prezydent Paweł Silbert zadeklarował, że jest gotowy na to, aby przetestować to rozwiązanie w Jaworznie: - wiele polskich uczelni konstruuje pojazdy autonomiczne, które tak naprawdę nie mają gdzie funkcjonować. Deklaruję więc w imieniu swoim i, mam nadzieję, także wszystkich mieszkańców Jaworzna: Jesteśmy gotowi na takie testy - zapowiedział prezydent Silbert.

Wcześniej, na warsztatach, grupa zajmującą się pojazdami autonomicznymi, głosem swojego przedstawiciela stwierdziła - Musimy pokonywać obawy. Wyobrażam sobie tablice na rogatkach Jaworzna z informacją, że w mieście są pojazdy autonomiczne. Chodzi o to, żeby pokazać, że nie ma się czego bać - mówił Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

W trakcie trwania wydarzenia mieszkańcy mieli również okazję obejrzeć kilka modeli samochodów elektrycznych, które zaparkowały przed C.K. "Tatr Sztuk" w Jaworznie.


Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us